onsdag 1 augusti 2007

detta är ett rån!

Nu är vi äntligen hemma igen efter två veckors flängande och jag vet inte hur många olika sängar jag sovit i... först bar det iväg till Finland, sen till mina föräldrar i Hälsingland och sist Stockholm. Min säng är skönast av alla jag sovit i!

Hemma hos föräldrarna passade jag på att baka lite, eller det var en deal.... mamma la upp ett par byxor till mig så lovade jag att fixa efterrätt, en väldigt bra deal! Jag bestämde mig för rån att ha glass i! Mamma har en litet sött rånjärn:














Men mamma hade tappat bort receptet på rån så det var bara att googla och vi hittade ett bra recept på coop.se:
Rullrån

ca 25 st
100 g margarin eller smör
1½ dl socker
3 dl vetemjöl
2 dl vatten, kallt

Smält fettet i en kastrull och låt det svalna.
Tillsätt socker, mjöl och vatten. Blanda till en slät smet.
Värm ett rullrånsjärn. Smörj det första gången om det inte är väl ingräddat.
Bred ut ett tunt lager smet på järnet. Grädda båda sidorna. Lossa rånet, som är mycket varmt, och rulla ihop det genast, ev med hjälp av en pinne.


Rånen kan också formas till skålar över uppochnervända dricksglas eller kallna plant på ett galler.











Så här gott såg det ut!


2 kommentarer:

Maria sa...

Åh vilket vacker järn mamma hade!!

Såg jättemumsigt ut. Du gör så mycket saker som jag aldrig ens skulle komma på tanken att göra. Du inspirerar mig till att testa lite nytt. Kul!

Ses nästa helg!!

Anonym sa...

Vad gott det ser ut. Blir inspirerad av att "damma" av järnet hemma och göra rån och korgar.
Vad du är duktig!