måndag 24 mars 2008

äta bör man annars dör man

Eftersom jag skrev att jag förmodligen inte kommer baka nåt mera nu innan flytten får jag vill skriva upp lite matrecept istället! För äta gör man ju. Vi hade en idé att vi ville fylla kycklingfilé med chevreost vi hade i kylen men visste inte riktigt hur vi skulle göra. Då fick AnnaLena-akuten rycka ut med tips! Så det blev baconinlindad kykclingfilé med chevreost inuti.

Du behöver:
2 kycklingfiléer
lagom mycket chevre
1 paket bacon
ett par tandpetare
en sisådär 2-3 dl rödvin
en skvätt matlagningsgrädde
potatiskroketter eller nåt annat man vill äta till

Skär upp filéerna på den tjockaste biten. Tryck in så mycket ost du vill ha och ta sedan bacon och linda runt, runt, runt. Använde tandpetare för att hålla igen paketet. Kanske var lite mycket att ta ett helt paket på bara två filéer men det täckte ju bäst då... Sen stekte jag på dem runt omkring i stekpanna. Efter det hällde jag på vinet och lät kycklingpaketen ligga och småkoka i det. Efter några minuter hällde jag på grädden och lät det hela puttra ca 15 minuter. Sen redde jag såsen med lite maizena. Under tiden skötte sig kroketterna i stort sett sig själv i ugnen. Mums blev det!'

Tack AnnaLena för hjälpen!












Det här vinet gick jättebra att ha i maten!


Vad döljer sig under locket? Ser ganska tråkiga ut men smakade mums!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gott med kyckling!

Här kommer en bra länk i fall du vill längta "hem".


http://www.youtube.com/watch?v=3I2cEzLw9So&feature=related

Kram