måndag 23 april 2007

olika sätt att baka.

Nu har jag inte bakat på länge och det beror bland annat på en lång förkylning som höll i sig i över två veckor. Inte kul! Men nu är den borta och vi är trötta på köpebröd igen. Men innan jag bakade bröd lagade jag middag, det blev ugnsbakade paprikor, också ett sätt att baka!
Ugnsbakad paprika med pesto
4 port

4 röda paprikor
1 röd lök
1 liten squash
1 morot
2 tomater
1 vitlöksklyfta
2 msk pesto
Dela paprikorna och kärna ur, lägg i ugnssäker for. Hacka resten av grönsakerna kanske fint och blanda ihop allt tillsammans med pesto och salt och peppar. Fyll paprikorna med röran, det blev över för mig så jag hällde bara ut resten i formen. Ställ in dem i 200 grader varm ugn och låt de bakas i ca 45 minuter. Om man vill ha lite ost så ta ut formen efter 20 minuter i ugnen och strö på önskad ost och sen in igen iför att bakas klart. Väldigt gott!


















Före- och efterbild...



Brödet gjorde jag på känn kan man säga... Det blev lite skåprensning på linfrön och vetekli... grovt rågmjöl och vanligt vetemjöl. Så tog jag en skvätt olivolja istället för smör. De ser ganska roliga ut. Som stenar! Hoppas de är goda...

1 kommentar:

Unknown sa...

Hallo! Tack för senast, var verkligen supermysigt igår! har du sett detta, kanske något att länka till: http://blogg.expressen.se/filmfrossa/
Ses kanske på fredag då? Nu ska Jag gå och käka lasagne från igår, ville du ha ett mer utförligt recept eller höftar du som vanligt? :)
kram!