onsdag 2 maj 2007

Jakt på nytt bröd.

Det är otroligt bra med recept på påsarna man har i skafferiet... som mjölpåsar och havregrynspåsar. Ikväll gjorde jag bröd efter ICAs fiberberikade havregrynspåse. Just nu ligger det på svalning, bild får jag återkomma med för båda kamerorna var naturligtvis urladdade...
Men här är receptet ialla fall!

Frukostbröd
ska bli 24 enligt receptet (15 blev det för mig...)

5 dl fiberberikade havregryn
6 dl mjölk
½ dl olja
1 pkt jäst
2 msk brun farin
2 tsk salt
7 dl vetemjöl

Pensling:
mjölk
ev havregryn att strö på efteråt

Börja med att lägga havregrynen i en bunke. Värm upp mjölken och oljan till ca 40 grader och häll på havregrynen. Låt det svälla i ca 15 minuter. Smula sedan ner jästen, tillsätt brun farin (jag hade ingen, tog råsocker) och salt. Rör tills jästen löst upp sig. Tillsätt sedan vetemjölet och arbeta i ca 10 minuter för hand eller ca 5 minuter med maskin. Degen blir ganska lös och kladdig. Strö över lite mjöl och låt jäsa i 30 minuter. Arbeta sedan ihop degen och stjälp upp på en smord plåt, klappa ut degen med mjölad hand. Skåra kakan i önskat antal delar och nagga med gaffel. Låt jäsa i 30 minuter till. Grädda i ca 15 minuter i 225 grader varm ugn. Låt sedan svalna på galler under bakduk.

Eftersom min mjölk tog slut till degen så penslade jag aldrig kakan och strödde inte heller på havregryn, det är ju mest för syns skull ändå! Som sagt... bild kommer senare ikväll eller imorgon...

Häppårä!

Inga kommentarer: