lördag 26 maj 2007

invigningen!

I dag invigde jag de nya skålarna och måtten. Som vanligt vaknade jag tidigare än Niclas... typ 2½ timme tidigare... så jag bläddrade bland recepten och bestämde mig för Rosenbröd.
Så här gör man dem:
50 gram jäst
100 gram smör
4 dl mjölk (eller vatten)
1 ägg
1 tsk salt
ca 12-13 dl vetemjöl
Garnering:
1 uppvispat ägg
Vallmofrön

Börja med att smula jästen i en bunke. Smält smöret sakta och häll i mjölkjen, låt vätskan bli 37 grader. Häll vätskan över jästen och rör tills all jäst har löst sig. Vispa ägget och häll i. Tillsätt salt och nästan allt mjöl. Bättre att ta mera mjöl om det behövs än att det blir för stabbigt... då är det inte mycket man kan göra. Arbeta degen kraftigt ett par minuter så den blir smidig. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Ta sedan upp degen på mjölat bakbord och arbeta ytterligare med degen. Dela degen i små bitar och rulla till jämna bullar. Lägg på plåten. Klipp ett kryss i varje bulle. Lägg över en bakduk och låt jäsa i ca 30 minuter. Pensla sedan bullarna med uppvispat ägg och strö över vallmofrön. Grädda mitt i ugnen i 250 grader varm ugn. Låt sedan svalna på galler under bakduk.
Gott!

Inga kommentarer: