tisdag 4 september 2007

off topic

Detta inlägg har inget med bak eller mat att göra.
Igår kväll trotsade jag min förkylning och gick på en föreläsning som alla på jobbet skulle gå på. Så med fickan full av näsdukar infann ja gmig på Folkets hus på Järntoget. Ämnet för föreläsningen var självkänsla, rättare sagt att visa vägen för barn till självkänsla. Det var en kvinna som heter Jana Söderberg som höll i föreläsningen och hon var helt fantastisk! Hon talade om den viktiga skillnaden mellan självförtroende och självkänsla, vad bekräftelse är viktig för vår självkänsla. Det jag verkligen fastnade för var hur hon förklarade hur jag är jag och du är du. Vi är inte lika och hur viktigt det är att uttrycka sina behov för att någon annan ska veta vad de är. Jag kan inte bara anta att andra vet hur jag t ex vill bli tröstad när jag är ledsen.
Jag blev verkligen berörd av hennes föreläsning och köpte även hennes bok, Våga vara. Läs gärna här för att veta mera.
Som förskollärare så har jag en så otroligt viktig roll i barnens liv och jag vill vara en så bra förebild som möjligt, jag vill att de ska minnas mig som en trygg person i deras liv när de växer upp. Jag och mina kollegor disskuterade föreläsningen en del och vi har nu fått mera inspiration att fortsätta vårt arbete till att ge barnen trygghet och visa dem vägen till bättre självkänsla, något som vi redan tagit fasta på att göra. Hur viktigt det är att SE banrnen för dem de är och inte för vad de GÖR eller hur de ser ut. Vi ska passa oss för att kalla barnen för duktiga för vad de gjort, utan uppmuntra dem att testa för att kanske misslyckas och sedan lyckas.

Hur svarade du på senaste komplimangen du fick? "Äsch det var så lite", eller "Den här gamla trasan?" eller "Inget att tänka på". I så fall kan du nog behöva jobba på din självkänsla.Testa att bara svara "Tack!" nästa gång, du förtjänar det!

Inga kommentarer: