onsdag 30 januari 2008

inte läskigt alls

Nåt som inte är läskigt utan bara gott är kladdkaka. Jag har ständigt och jämt hävdat att jag gör den bästa kladkakan. det är ett väldigt enkelt recpet jag använder så det är inte precis tävlingsmaterial. Men det finns det andra som har mer utformade recept som de tävlat med, på Aftonbladet t ex kan man hitta recpet på finurliga kladdkakor. Jag har gett ett av recepten en chans ikväll för jag blev lite baksugen. Choklad blir man ju glad av... (inte för att jag inte är glad men nåt svepskäl får man väl komma på...)

Kladdkaka med havregryn
300 g smör
5 dl socker
2 dl havregryn
4 ägg
3 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
1 msk vaniljsocker

Smält margarinet i en rymlig kastrull. Rör ner socker, havregryn och ägg. Rör sedan ner mjl, kakao och vaniljsockret. Häll smeten i en bakplåtpappersklädd långpanna och grädda i 175 grader. det tar nog en sisådär 15-20 minuter. Så skär man bara upp den i bitar när den svalnat.
Min står i ugnen just nu så jag har ingen aning om hur den blir! Men smeten smakade gott ialla fall...

2 kommentarer:

Vickan sa...

Måste jag prova! Har aldrig någonsin gjort en kladdkaka, men jag tror mig komma ihåg smaken... Liknar det amerikanska brownies, kanske?

kajsamaria sa...

ja det skulle man väl kunna jämföra med! de brownies jag har ätit har inte känts så kladdiga som jag tycker en kladdkaka ska vara men nog liknar de varann! beror nog helt p åvem som gör dem!