lördag 26 april 2008

jag borde ha dött

Jag skulle ju blogga om mat istället för bak nu men jag har ju inte gjort det alltså borde jag inte ha ätit nåt och alltså borded jag ha dött. Men det ha jag inte. Jag har ätit, mycket god mat också, faktiskt så att jag tänkt - Det här var sååå gott, måste jag blogga om... men det har jag inte. Varför? Tja-a lathet, tänkt på annat... det är nog de främsta orsakerna. Därför tänkte jag nu skriva recept som jag gjort på sistone som var lite extra goda! Vissa av recepten är från Viktklubb på Aftonbladet (var med där för ca ett år sedan) andra är från ICA:s tidning Buffé.

Linsgryta med Indisk smak
4 pers (enligt ICA men det blev jäääättemycket mat.... så jag skulle säga 6 pers)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 paprikor (en röd o en gul tog jag för färgernas skull)
2 dl röda linser
1 tsk paprikapulver (hade inte vi hemma så jag hade helt enkelt inte i det)
½ tsk garam masala
½ tsk spiskummin
2 burkar krossade tomater (a 400 gram, väldigt irriterande att ICA har förpackningar på 500 gram...)
1 höns- eller grönsaksbuljongtärning
2 dl grädde couscous eller annat man vill äta till!

Skala och hacka den gula löken och vitlöken. Dela paprikorna i mindre bitar. Fräs löken någon minut och tillsätt sedan de röda (okokta) röda linserna som får fräsa med. Tillsätt sedan paprika och kryddorna, tomaterna, buljongen, låt koka i ca 20 minuter. Salta och peppra. Tillsätt grädden och låt koka ihop i ca 5 minuter. Servera med t ex couscous. Det var riktigt gott! Vi hade gjort lammstek några dagar tidigare och hade kvar en del av det, vi skar ner den i mindre bitar och slängde med de sista minutrarna. det var riktigt gott! Man kan annars äta den som den är eller med t ex kryddstark korv.

Sweet chiligryta med torsk
Detta är en av min och Niclas favoriter, den är så otroligt god!
4 port.
400 gram torsk i mindre bitar
1-2 vitlöksklyftor
1½ paprikor i olika färger, eller bara röd som vi oftast kör med
ca 100 gram purjolök
1 dl vatten
2½ dl matlagningsgrädde
2 st buljongtärningar, fisk eller grönsaks
4 msk sweet chilisås säger receptet, men vi har nog ner en deciliter... det är ju så goooott
1 msk vetemjöl
Hacka grönsakerma. Fräs dem sedan i en stor gryta tills de blivit mjuka. Pudra över mjölet och rör om. Häll i vatten, matlagningsgrädde, sweet chilisås och buljongtärningarna. Låt det koka upp och salta och peppra. Lägg sedan i fisekn och låt sedan sjuda tills fisken är vit. servera med t e x ris som suger upp lite av såsen. Smaskens!

Så har ni middagsbekymmer, prova gärna dessa två recept!
Idag börjar flyttandet... tre helger framöver är det flytt. Idag Ak, nästa helg vi och helgen efter det Helena och Jocke!

Över och ut.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Kan intyga att fiskgrytan är fantastisk! Måste testa den där indiska någon dag ned, lät ju väldigt smaskigt. See ya thursday!

Vickan sa...

Fiskgrytan låter enormt smaskig.

Maria sa...

Har gjort nånting som liknade linsgrytan. Den var jättegod. ska prova fiskgrytan nån dag också. Borde äta mer fisk.

Jag vidgar mina vyer och idag tillagade jag fänkål för första gången. inte dumt det heller