torsdag 3 april 2008

jag förklarar mig

Varför la jag upp en video med Thomas Andersson Wij häromdagen utan förklaring och med rubriken Tack Lina? Därför: låten heter Hälsningland - jag kommer från Hälsingland. Lina är min kompis sedan tiden man cyklade trehjuling och hon skickade länken till mig utifall jag längtade hem ibland. Och det gör jag ju. Men inte speciellt ofta. Så nu vet du, Vickan!

Men det är något speciellt med Hälsingland. Och det är inte att vi har kändisar som Lill-Babs (Järvsö) eller Victoria Silvstedt (Bollnäs) att stoltsera med. Hälsingland är speciellt för det är så fint. Det finns fina hälsingegårdar att titta på, dialekten är ganska mysig och hälsingebor är i allmänhet trevliga.

Vi har ju en del kändisar som vi gärna stoltserar med: Peter Stormare (Arbrå), Per Persson (Alfta), Lars Mortimer (Alfta) och Snoddas (Bollnäs). Det ni!

7 kommentarer:

Maria sa...

Ojoj. Nu imponerade du på mig. Men vem är Per Persson och Lars Mortimer? En liten närking känner inte igen dom....

Appropå kikärtssalladen så är det väldigt gott att blanda i keso och äta ihop med en hård macka.

trevlig helg på dig! :D

kajsamaria sa...

men åååååå mariaaaaa... lars mortimer är ju han som ritar Hälge... uppfunnit bobo och gnuttarna... världskändis ju ;) och per persson är ju frontmannen i perssons pack.. sjunger tusen dagar härifrån i duett med jakob hellman. kolla in på wikipedia :D

Vickan sa...

Tack för förklaring! Det var väldigt många kändisar som kommer från Hälsingland, det hade jag ingen aning om!

Anonym sa...

Åsså har vi Tommy Nilsson, Kikki D, Brandmannen och framlidne Sven-A...

Anonym sa...

å Ludde

kajsamaria sa...

ludde? det vet jag inte vem det är...

Unknown sa...

Och så har ni ju superkändisen Evan med, inte glömma! :) Men who the fuck is Sven A? Och Ludde? Till och med jag vet ju vem Brandmannen är...