fredag 3 oktober 2008

KAKA! sa kakmonstret

Nu har jag börjat använda Leilas bok... Att gå igenom alla recept kommer ta ett bra tag men det får vara ett projekt som får sträcka sig, ja, så långt det tar helt enkelt! Jag får nog lägga in en kom-ihåg-lapp i boken så jag minns sen vad jag har bakat och inte... I frysen ligger i alla fall nu en rulle kakdeg, choclate chip cookie-deg! I amerikanska tv-serier brukar de äta sån deg (speciellt tjejer med kill-problem...) så jag var ju tvungen att smaka på degen och ja... den smakade riktigt gott! Men jag tror den är godare när den är gräddad. Här kan du hitta receptet. Det jag grunnar lite på är varför hon ändrat receptet i boken... Enligt boken ska man ha 125 gram smör och 1½ dl havregryn.... hmmm... Jag hade inget råsocker heller så jag tog vanligt strösocker, får köpa råsocker en annan dag och testa med för att se skillnaden i smak. Jag tog även citronskal istället för limeskal...

Imorgon är det kanelbullens dag, då kanske det får bli bullbak!

1 kommentar:

Vickan sa...

Chocolate chip cookies måste ha råsocker för att få rätt smak - man ska ha hälften råsocker och hälften "vanligt" socker (i USA är råsocker vanligt socker). Har man inte tillräclligt med råsocker kan man ha i lite honung.

Om du vill ha det allra BÄSTA recepted på chocolate chip cookies, hör av dig! (Eller kolla upp det på internet, det är Nestle Tollhouse recept, precis som de säger på "Vänner")