lördag 24 mars 2007

mysfrukost.

Idag vaknade jag till vid 8 och kände mig lite hungrig. Kom på att vi inte har något frukostbröd så jag låg kvar ett tag och funderade på lösningar. Ska jag föreslå att vi går upp till Cafe m.m. för att äta frukost? Vi har ingen jäst hemma så vissa brödbak gick bort. Men till scones behövs ingen jäst! Jag smög upp och satte igång med baket! Jag fixade sen ett fint dukat bord, bryggde kaffe till Niclas som låg och snusade i sängen. Han fick vakna till lukten av nygryggt kaffe, nybakade scones och lite slammer i köket. Är jag inte världens bästa flickvän eller vad?

Mina grahamsscones
2 kakor

2 dl vetemjöl
2½ dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 gram smör
2 dl turkisk yoghurt

Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Fördela sedan smöret i mjölet med fingrarna, tillsätt sedan yoghurten och rör ihop alltihopa. Dela degen i två delar och baka ut på bakplåtspappersklädd plåt till två runda kakor, ganska platta. Skåra brödet i fyra bitar och nagga. Grädda i 250 grader varm ugn i ca 10 minuter. Väck nu han som sover.

2 kommentarer:

Anonym sa...

klart du är världens bästa flickvän... det är jag med! Ska vi bilda klubb? VBF!


kram jennie

Skumsvamp sa...

Vad duktig du är! Niklas måste blivit väldigt glad :)