lördag 17 mars 2007

personlig present.

Ikväll ska vi på 30 års fest, Niclas kollega, Kristian, fyller år. Vad ger man i 30 års present? Vi bestämde os för en korg som vi fyller med mums! Det blir en frukostkorg han och hans sambo kan mumsa på imorgon när festen är över och behöver energi för städningen som an alltid måste göra dagen efter. Korgen ska vi fylla med:hembakt bröd, marmelader, kaffe, jos, ost, choklad, frukt och grönsaker. Kanske hittar vi något mer som ser roligt ut på affären som kan slinka ner också. Några huvudvärkstabletter kanske man ska stoppa ner också...
Brödet jag gjort nu på morgonen är ett lantbröd:

25 gram jäst
2 ½ dl vatten
1 msk smör
1 tsk salt
3 dl rågsikt
ca 4 dl vetemjöl

Som vanligt gjorde jag dubbelsats då sista paketet med torrjäst fick verka för denna deg. Slut på rågsikt hade jag också så det blev endast vetemjöl i min version.

Min assistent som tog dödsskuttet, eller som en så sött skrev i min "gästbok": den var bara glad och tog ett par danssteg... (tack Baggis för de vänliga orden, känns faktiskt mycket bättre att se det så!) ialla fall.. det jag tänkte säga var att assistenten användes trots den vinda bunken, fungerade utmärkt! Älska maskiner som är gjorda på 70-talet!

Åter till degen:
Smula ner jästen i bunken, häll på det 37 gradiga vattnet (om du inte använder torrjäst vill säga: läs då på jästpaketet!) Rör till jästen har löst upp sig. Smöret ska också ner nu.
Nu ska du tillsätta salt, rågsikten och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen kraftigt, så den blir smidig, sätt i mera vetemjöl. Låt jäsa under bakduk i bunken i ca 20-30 minuter. Sätt nu ugnen på 250 grader.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta med den så den blir smidig. Forma degen till en knubbig limpa, lägg på plåt (antingen smörad eller med bakplåtspapper) och skåra gärna brödet i 3-4 skåror med vass kniv. Nu ska den jäsa igen i 30 minuter under duk.
Efter det så skjutsa in plåten med brödet på nedersta falsen i ugnen, sänk värmen till 225 grader och låt grädda i ca 20-25 minuter. Låt sedan bördet svalna på galler utan duk så ytan blir knaprig!

Mums away!

Inga kommentarer: