torsdag 14 juni 2007

24h sen.

Jag bakade bröd för ganska precis ett dygn sedan. JAg kom på att det var tomt i brödskåpet så jag drog fram skål och slev och gjorde ett formbröd. Sedan blev jag väckt runt tolv från en glad Niclas, som varit ute med sina kollegor, som gav mig en puss och sa jag var bäst i världen! Då sover man med ett leende sen...

Formbröd
1 st

25 gram jäst
2½ dl mjölk/vatten eller 50/50
25 gram smör
1 tsk salt
1 tsk socker
ca 7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, tillsätt 37 gradigt vatten och smöret. Rör tills jäst och smör har löst upp sig. Sen är det dags för salt och socker. Häll i nästan allt mjöl och arbeta degen i ca 10 minuter för hand eller ca 5 minuter med maskin. Låt sedan degen jäsa i 30 minuter under bakduk. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Forma till en limpa och lägg i en form. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk. Grädda sedan brödet i ca 25 minuter i 225 grader varm ugn, på nedersta falsen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hoj hoj! Vill bara tipsa dig om min nya bilddagbok: akj.bilddagboken.se. Det ligger en bild på dig och Pyret där, säg till om du inte samtycker till publiceringen :)
Ska bli skoj på fredag! Jag är tokförkyld, just nu har jag en härlig nässprays-buzz men jag är rädd att den avtar snart... Hoppas på bättring till helgen annars blir det trist. Kram!