fredag 22 juni 2007

glad midsommar!

Vart är solen? Den lyser verkligen med sin frånvaro idag. Men vi har skaffat partytält till kvällens festligheter så vi ska inte bli för blöta... vi är ca 25 personer som kommer samlas på vår gård idag och äta sill och ha trevligt. Istället för traditionell jordgubbstårta till efterrätt har jag bakat Sverigekaka som jag ska bjuda på. Det är en väldigt god och saftig kaka som man gör så här:

Vispa 3 ägg och 3 dl socker pösigt. Häll sakta i 1 dl kokande vatten och rör om. Blanda 3 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver i en skål och häll sedan mjölblandningen i den första skålen. Rör snabbt ihop. Grädda den i 200 grader i ca 30 minuter. Det beror på hur ugnen fungerar... i vår ugn tog det bara 20 minuter så ha lite koll! Låt den sedan svalna.

På svalning på mitt nyinköpta plåtställ!








Ta upp kakan och dela den en gång som en tårtbotten. Koka nu "smörkrämen": 125 gram smör och 1 dl mjölk i ca 2 minuter. Rör sedan i 4 msk vaniljsocker. Den ska vara rinnig. Droppa ut "krämen" över hela botten och även på locken. Lägg sedan på locken. Detta gjorde jag igår så att "krämen" riktigt ska gå in i kakan och göra den saftig och god. Innan servering så pudra den med florsocker! Mums!











Eftersom Niclas eventuellt inte tål mjölk och håller på att testa det nu har jag gjort en liten kaka som är laktosfri. Har smakat på den och den smakar precis lika bra! Den blev inte så vacker men med mycket florsocker kan man dölja många fel!






Nu är det bara att hoppas på att det slutar regna...

3 kommentarer:

Maria sa...

det lät som en riktigt smarrig kaka. synd att jag inte var där för att smaka! ;)
Själv tyckte jag att det var ett perfekt midsommarväder eftersom jag jobbade jobbade jobbade. Regnet gjorde att det inte var så jobbigt att gå till arbetet när man visste att alla andra var lediga.
KRAMIS!!

Anonym sa...

Underbart god kaka det där. Jag hoppas att din midsommar blev precis så som du ville.
Kram

Anonym sa...

var hittade du plåtstället? Har letat efter ett sådant länge men ännu inte lyckats hitta någon som säljer det.