lördag 30 augusti 2008

luktar gooooott

Nu luktar det gott här hemma för jag har nu bakat bröd som jag planerat i en vecka... det blev mjukt tunnbröd även kallad Stompa. Det tar lite tid att göra men det är så gooooott.

Du behöver:
5 dl filmjölk
1,5 dl sirap
1,5 liter rågsikt
2 tsk salt
2 tsk fänkål
2 tsk anis
2 tsk bikarbonat

Blanda alla torra ingredienser. Blanda sedan i filen och sirap. Arbeta ihop degen till en ganska klibbig deg. Dela degen i 20 bitar och kavla ut rätt så tunt. Har man en knottrig kavel så är det fint att använda den efter man kavlat ut den platt med vanlig kavel. Ha ganska mycket mjöl till hands för degen fastnar gärna i underlaget. Stek bröden i torr stekpanna och låt svalna på galler.
Man kan köpa färdig blanding brödkryddor så slipper man mortla och ha sig med fänkålen och anisen.

Nu ska jag gära mig en god macka och en kopp got kaffe och sätta mig i solen för att njuta. Sen ska jag göra klart presenten vi ska ha med på 30 års fest ikväll.

Inga kommentarer: