måndag 4 februari 2008

dan före dan

Imorgon är julafton för alla gottegrisar, fettisdag! Förra året fick jag många frågor om varför jag inte bakade några semlor. Det var förra året det och nu står bullarna i köket och jäser! En av mina favoritkillar, Daniel, kommer imorgon och hälsar på oss så då tänkte jag få bjuda honom på en god semla. Det vet jag att han inte kommer tacka nej till.
Fredagen vi hade budgicning på huset lovade jag Monica på jobbet att jag skulle bjuda på semlor om vi "vann" huset. Det gjorde vi ju så det är bäst att stå vid sitt ord! Men på förskolan är det nötförbud så det får inte bli semlor med mandelmassa... Jag har inte riktigt löst det problemet än men tror det blir vaniljkräm och grädde istället. Niclas snappade upp tips av proffs som gästade BingoLotto att använde aprikoskärnor istället och göra egen massa men så ambitiös kommer jag inte vara...

Semmelbullar
14 stycken

100 gram smör
3 dl mjölk
1 pkt jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
½ tsk hjorthornssalt (eller en 1 tsk bakpulver om man som jag inte har hjorthornssalt hemma)
8-9 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken och låt bli 37 grader. Häll vätskan över jästen och rör tills den har löst sig. Tillsätt sedan sockret, ägget och salt, blanda. Tillsätt sedan mjölet och bakpulvret efter hand och arbeta degen väl, gärna i maskin eller med elvisp men använd då degkrokarna. Degen ska bli smidig och blank. Låt jäsa under duk i ca 30 minuter. Ta upp degen på bakbord och arbeta degen väl. Dela degen i 14 delar och rulla dem til lsläta bullar. Låt jäsa på plåt under duk i 30 minuter. Grädda sedan i 250 grader i ca 8 minuter.

Bullarna är goda som de är men ska man göra semlor så finns det många sätt att blanda till den bästa fyllningen. En del tar mandelmassan som den är och lägger i bullen och sen grädde. Jag gröper ur bullen lite efter att ha skärt bort locket och blandar inkråmet med mandelmassan och lite mjölk så det blir en ganska kladdig massa. Sedan fyller jag hålet med massan och spritsar grädde på. På med locket och pudra florsocker på.

När jag bodde i Oslo och jobbade som au pair introducerade jag semlor på fettisdagen till den familjen och de var mycket uppskattade! Jag har härliga bilder på barnen med den obligatoriska gräddklicken på näsan man får efter att ha ätit en semla. Då var de killarna 8 och 10 år. Nu är de 13 och 15 år gamla... Jag har inte sett dem på flera år nu men har lovat mig själv att hälsa på dem detta år. De kommer säkert vara längre än mig nu... läskigt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Semlor är gott! Bjöd du hela dagis eller bara gottefröknarna?

På Fridas dagis åt de semlor både på förmiddagen och eftermiddagen. Visserligen var de små. De hade jordgubbssylt och grädde. Inte undra på att hon inte ville äta semla på kvällen med oss, vi som hade köpesemlor med mandelmassa.
Kram kram

Maria sa...

Berättade för fröknarna på dagis(... jag vet! förskola, men det skiter jag i. hihi...) i Glanshammar om erat nötförbud. Dom såg ut som frågetecken allihop. Verkar vara en storstadssak. ;)

det var kul att se er alla igen förra helgen!! det är alldeles för sällan.
Kramis!!