lördag 9 februari 2008

En hemlig kväll

Min kompis AK har fått i uppdrag att vara tillgänglig ikväll. det är mycket hemligt... hon fyller nämligen snart 30 och det ska vi fira! Mer tänker jag inte skriva om det utifall hon får för sig att läsa min blogg idag.

Om det har med kvällen att göra att det stinker vitlök i vår lägenhet tänker jag inte heller avslöja. Men stinker vitlök det gör det! Jag har nämligen gett mig på att baka vitlöksbaguetter! De ser väldigt goda ut och jag hoppas de smakar gott, bara denna vitlöksdoft lägger sig lite... så nu står fönstrena på vid gavel för utvädring. Jag kände mig en aning hög när jag stod med näsan i bunken när assistenten knådade degen runt, runt.

Vitlöksbaguetter
10 st
25 gram jäst
5 dl vatten
2-3 vitlöksklyftor
½ dl olja
1 msk salt
12-14 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Värm vatten till fingervarmt, dvs 37 grader. Häll vattnet på jästen och rör tills jästen löst sig. Pressa ner vitlöksklyftorna, häll i salt, olja och nästan allt mjöl. Arbeta degen ordentligt tills den släpper kanterna. Tillsätt mer mjöl vid behov. Bättre att ta för lite än för mycket mjöl så man kan hälla på mera om degen är väldigt kladdig...
Låt jäsa under bakduk i 40 minuter. Ta sedan upp degen och arbeta den smidig med händerna på mjölat bakbord. Dela degen i tio delar och rulla ut till ca 20 cm långa längder. Låt nu baguetterna jäsa på plåt på bakplåtspapper utan bakduk i 30 minuter. Skåra dem med en vass kniv och pensla med vatten. Grädda i 250 grader i ca 10-12 minuter.
Vädra sedan ut huset/lägenheten för det kommer stinka vitlök...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ville bara meddela att vitlöksbaguetterna smakade ljuvligt! Och att den hemliga kvällen var mycket lyckad :D

kajsamaria sa...

härligt att höra!