lördag 16 februari 2008

amerikaner är allt lite konstiga

Det vet ju alla, eller hur? Vi som bor i Europa vet ju att det stora landet i väst är lite konstigare, lite fetare och lite dummare. You tube-klipp med amerikaner som ska peka utländer på världskartan eller dylikt får oss att vrida oss av skratt och skaka på huvudena och undra, hur kan de vara världens mäktigaste land?

Huset vi har köpt ägdes nu senast av amerikaner, men de var två smarta amerikander. De berättade att vänner och bekanta over there aldrig kunde fatta att Sverige var ett annat land än... just det Schweiz... Vad har Schweiz som gör att de förknippas med Sverige? Ost? Klockor? Jo förvisso men i den moderna världen borde ju annat slå mycket högre som t ex all musik och film som kommer från Sverige. När lyssnade du på en artist från Schweiz senaste? Eller såg en film...? Men det som gör att amerikaner är konstiga enligt mig är deras jordnötssmör. På alla stora affärer brukar det finnas en amerikans hylla. På den hyllan står det just burkar med jordnötssmör, fluff (?), maple syrup, kartonger med macaroni & cheese mm mm. Denna hylla är rätt fascinerande. Jag har aldrig sett någon stå och välja bland dessa varor... Men idag stod jag själv där och köpte två burkar med just jordnötssmör. Inte för jag skulle göra peanut butter and jelly sandwiches utan för att göra snickerskakor! Men jag kan inte låta bli att smaka lite på det konstiga smöret innan jag blandar ut det med annat... och yuck! Det är verkligen inte gott! det smakar... klistrigt och jordnöt. Som tur är smakar inte kakorna det. de är nämligen hur goda smo helst. Och de är världens kaloribomber... Ta jordnötssmör som redan är bland det onyttigaste du kan stoppa i dig och tillsätt mera socker i form av socker och sirap och lite till... undrar vad Anna Skipper skulle säga om detta...

Snickerskakor

1 burk jordnötssmör
2 dl ljus sirap
1 dl socker
10 dl corn flakes (år alldeles utmärkt med något av de billiga märkena)
1 dl cocosflingor
1 tsk vaniljsocker
1-2 blockchokladkakor
Smält jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull. Tillsätt corn flakes, cocos och vaniljsocker. Rör ihop allt. Lägg smeten i en långpanna eller liknande. Bakplåtspapper under rekomenderas. Smält chokladen och bred över. Kyl i minst 20 minuter och skär sedan upp kakor i lämplig storlek.
Jag glömde köpa blockchoklad och efter lite rotande i skafferiet hittade jag en halv kaka med ljus blockchoklad. Så jag gjorde en chokladsås på
1 dl kako
1 dl socker
1 dl vatten
½ tsk salt

Koka upp och låt koka tills den är blank och tjock. Jag la sedan i blockchokladen och lät smälta med chokladsåsen.
Schlagerkväll i kväll med tacos och snickerkakor!

7 kommentarer:

AnnaLena sa...

Hm, annorlunda recept än jag har. I mitt är det special K-flingor och bara smält choklad på utan annat kollijox i.

fröken fräken. sa...

halu. mitt ser också annorlunda ut, men what ever - snickerskakor är otroligt gott och lättlagat!

just nu sitter jag och läser alla dina goda recept. operarade bort mina tonsiller i måndags så sen dess har jag fått i mig hela 2 glas nyponsoppa och en skål hallonkräm. gissa om jag är sugen på MAT!?

hur gåre med huset annars?

kram kram

Maria sa...

Jag håller med. Jordnötssmör är jätteäkligt!

kajsamaria sa...

annalena: du har förmodligen ett gammalt recpet som kom då specil-k flingorna kom och de var små o puffade liksom... om du minns hur de såg ut. nu är de ju hårda.
frida: kan tro det! varför plågar du dig med att läsa recept :) huset går det fint med! flyttar den 1 maj... har bara en del kvar med lägenheten att ta itu med...

Vickan sa...

Som eventuellt blivande amerikan känner jag att jag måste kommentera här.

Jordnötssmör är jätteäckligt om man bara äter det. Fluff, som är som smälta marshmallows, gör att det går ner lite lättare. Sylt till på macka gör att den där kladdiga fastna-i-gommen känslan dämpas lite.

Men choklad (som i vissa sorters godis här) är det OK, men absolut inte så underbart som amerikanerna påstår.

Det bästa jag provat, och det här kommer låta konstigt, är jordnötssmör och bacon på macka. Fast ännu bättre är om man får tag i Cashewbutter - mindre klibbigt fast dyrare.

Man brer på ett TUNNT lager smör och sen lägger man på två till tre stekta (eller micrade) baconskivor. Helt OK!

Fick tipset från en amerikansk familj, fast de flesta amerikaner rynkar på näsan när jag berättar om det...

BakCarro sa...

verkar vara ett superbra recept :) ska testa det imårrn :)

Anonym sa...

Jordnöttssmör är inte alls äckligt, käkade alltid det som barn... mamma brukar göra hemgjort jordnötssmör och det är 10 gånger godare än de som finns i affärerna :)
Något av det godaste jag ätit är faktiskt elvis-sandwich, dvs en dubbelmacka med jordnötssmör och mosad banan. Tro det eller ej - en klockren kombination!!