måndag 4 februari 2008

I fredags skulle jag egentligen varit ute ur lägenheten för Niclas skulle ha kollegor hemma på fest men på grund av sjukdom hos den jag skulle till blev jag kvar hemma. Kollegorna var snälla och tyckte det inte gjorde nåt att jag var hemma och det var ju tur det. det kan också varit så att jag lyckades fjäska för dem med hembakta ölsnacks, nämligen pretzels! Jag hittade ett recept som det skulle vara lök och bacon i med det tog jag bort så blev det bara kringlor med salt. Det passar bra till öl och trevligt sällskap!

Salta kringlor
24 stycken

1 paket jäst
2½ dl vatten
1 ägg
1 msk olja
1 tsk salt
1 tsk socker
6-7 dl vetemjöl

Ägg till pensling och flingsalt till garnering.

Smula jästen i en bunke och värm vattnet till 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen smidig. Lätt som en plätt med en assistent, fast bunken är vind... Låt sedan degen jäsa i 40 minuter under bakduk.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. dela degen i 24 delar och rulla ut dem till fingertjocka längder och forma sedan till en kringla. Lägg dem på plåt och låt jäsa i ca 15 minuter under duk. Pensla sedan med vispat ägg och strö på lite flingsalt. Grädda i 225 grader i ca 12 minuter. de smakar väldigt gott lite ljumma med en kall öl!

Inga kommentarer: