söndag 28 september 2008

en gud i köket

I dagarna har det varit (och är idag också) bokmässa i Göteborg. Det är godis för alla som gillar böcker! Min kompis Anna-Karin som är bibliotekarie har gått på mässans alla dagar för att insupa litteratur och gå på olika seminarium. Igår åkte jag dit och mötte upp henne och vi gick runt, runt till de olika utställarna för att se om vi hittade några roliga böcker att köpa med oss hem. Jag hittade Leilas bok A piece of cake, en bok som jag verkligen suktat efter men inte tagit mig för att köpa (av någon dum anledning, men nu har jag det!) och vi såg boken hos tre utställare till olika priser. AK snokade upp den för 150 kr vilket var den billigaste vi hittade och jag höll hårt i den. Nu har jag suttit på morgonen och läst varje sida med bakverk, muffins, tårtor, bröd och allt hon gör. Vilka underbart vackra bilder! Jag har fått sådan baklust men det finns ju så mycket så det är svårt och bestämma sig. Så är det ju det där med ingredienser... jag har långt ifrån allt man borde ha hemma för att svänga ihop nåt härligt. Jag har en liten "tokig" idé... att baka mig igenom hela boken... Det hade varit ett roligt projekt. Det blir eventuellt en tripp till affären i alla fall för att köpa några av de nödvändiga ingredienserna för något kul ska jag väl baka med en sån fin bok! Tänk att vara 15 igen och ska leta upp en prao-plats. Jag vill praoa hos Leila!

AKs roligast fynd var boken 1001 cocktails. Vi hittade den också hos flera utställare men den är ganska dyr så hon tvekade... Men så hittade vi den för 80 kr! Det kan inte vara sant?! sa vi men det var det och AK köpte det sista exemplaret... när vi satt och väntade på tåget som skulle ta oss hem till mig så bläddrade vi i våra nyinköp - Konstigt, sa AK... förordet är på tyska. Jojomensan. Hela cocktailboken är på tyska... Inte konstigt den var billigare... Som tur är kan AK tyska.
Jag beställde också en bok som inte hunint bli klar till mässan. En pepparkakshus-bok. En bok full med ritningar till roliga pepparkakshus och annat man kunde göra med pepparkaka. Låter ju hur roligt som helst!

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja, jag har fortfarande inte hämtat mig från den tyska cocktailboksgrejen :)