tisdag 2 september 2008

färgglad mat!

Ikväll blev det en korvgryta. Det är något jag svänger ihop ibland av saker vi har hemma. Det är en "mamma-mat" som jag önskade mig under gymnasietiden när jag kom under lov. Mamma lärde mig att improvisera ihop den själv och gör numera lika god korvgryta som henne!

Först kollar man vad man har hemma. Eftersom det är en korvgryta så är det lämpligt att ha korv... gärna lite blandat falukorv och "vad-heter-det"-korvar. Skiva dem i mindre bitar och stek på dem lite i en panna (gärna med höga kanter och en du har lock till). Stek också en grovt hackad gul lök tillsammans med korven. Skala potatis och morötter, skiva dem i mindre bitar. Tillsätt potatisen och morötterna i pannan och häll sedan på vatten så det knappt täcker innehållet. Salta, peppra och lägg gärna i en buljongtärning. Detta är basen som jag brukar göra sen är det bara att stoppa i vad man vill ha mera!

När grytan nästan är klar (när potatisen är mjuk) stoppade jag idag i paprika och broccoli (som jag förkokt).

Till detta hjorde jag en god sallad på 4 hackade tomater, en liten mozzarellaost i bitar, rostade pinjenötter och pumpakärnor. Jag ringlade lite olivolja över och saltade lite med örtsalt. Mums!


Fina färger!

1 kommentar:

Maria sa...

najs! inte många gånger som man kan göra mamma-mat lika bra som mamma. Det är väl därför det heter mamma-mat antar jag....

Själv önskade jag alltid vilda västen sallad eller vintergryta.