onsdag 17 september 2008

lugnt - då kan jag baka

De senaste dagarna har det varit fullt med grejer i hvuvudet som jag varit tvungen att ta i tu med. Idag känns det lugnare och med det kom lusten att baka! Vi gjorde lax i ugn till middag (med en tomat och avokadosalsa) och då tänkte jag att jag svänger ihop en äppelkaka nu när ugnen ändå är på! Mammas recept på äppelkaka är det godaste som finns men det är också bland det mest onyttigaste... Jag har gjort den förut och bloggat om men här kommer färdiguträknat recept om man vill göra en hel ugnsplåt!

3 ägg
6 dl socker

Vispa tills det blir vitt och poröst!

3 tsk bakpulver
6 dl vetemjöl

Blanda i t ex ett litermått.

Smält 300 gram smör.

Blanda nu alltihopa till en jämn smet. Häll ut det i smord ugnsplåt. Skala och klyfta så mycket äpplen du vill fylla kakan med (4-6 st) och tryck ner klyftorna med lagomt avstånd från varandra i smeten. Strö kanel på kakan. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Låt sedan svalna lite innan du skär upp kakan. En pizzaslicer är riktigt grym att använda till sådana ändamål... Jag fick ut 48 bitar ur min kaka. Då har jag gjort dem ganska små för kakan är rätt mäktig och som sagt onyttig så bättre med små bitar! Nu ska jag frysa in och ta fram när det kommer kaffegäster!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kan komma på kaffe anyyyyydayyyyy, typ. Snabbt snabbt, vilken film? :)

kajsamaria sa...

ahhhhh! kommer.inte.pååååååå!

är det ok bye bye?