lördag 20 september 2008

mission accomplished

Vad gömmer sig under fåret? Jo, brödet jag lovade mig själv att baka. Niclas frågade vad jag gjorde för slags bröd medan degvätskan skulle svalna till sin rätta temperatur. - Nåt matbröd, svarade jag. Man vet aldrig vilken sorts matbröd jag vill göra, dvs vilket mjöl jag ska använda mig av. Idag blev det grahamsmjöl och rågsikt.


Ett sväng-ihop-bröd

50 gram jäst
3 dl vatten + 3 dl mjölk
ca 25 gram smör
1 tsk salt
ca 3-4 dl grahamsmjöl
ca 5-6 dl rågsikt

Smula sönder jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt vatten och mjölk, låt bli 37 grader (man kan låte det vara lite svalare om man använder assistent). Blanda vätskan med jästen och rör tills all jäst löst sig. Tllsätt sedan salt + mjöl i omgångar. Arbeta ihop ordentligt. Låt jäsa i 30 minuter under duk. Baka ut till önskad form, idag blev det frallor för mig. Jäs i ytterligare 30 minuter under duk och grädda i 225-250 grader. Jag kör 225 grader i varmluftsugn. Låt bröden svalna på galler. Vill du ha mjuk skorpa så pensla med vatten och lägg sedan över en bakduk.

Förra lördagen var det ett recept på ett bröd i GP:s Två Dagar som kommer varje lördag (den s.k. "Kajsas tidning" i vårt hus, där står det om roliga personer, konstiga reportage och ganska mycket recept...) i alla fall... ett recept på ett surdegsbröd som jag tänkte göra. Men jag hittade inte alla ingredienser på affären och tur var väl det visade det sig... i dagens Två Dagar står det att det var ett fel i det receptet. Oj, vad arg jag hade varit om jag köpte alla de där dyra ingredienserna så hade det blivit kajko av alltihopa... undrar hur många som svor som provade...?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var nog en hel del som blev bittra:)

Alltid gott med nybakat bröd:)!