söndag 4 november 2007

En söndagsaktig söndag

Söndagar är speciella för de är söndagsaktiga. När detta faller in passar det bra med scones till frukost. Man ska gärna ha ost i kylen också för det hör liksom till. Jag köpte Västerbottenost i fredags till tacos som vi då åt och det passar utomordentligt bra till scones också!

Scones
2 kakor

2 dl vetemjöl
2½ dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 gram margarin
2 dl mjölk eller fil

Blanda de torra ingredienserna och finfödela sedan smöret med fingrarna i blandningen. Tillsätt sedan mjölken eller filen och arbeta ihop till en deg. Dela den i två delar och lägg på bakplåtspapper. Platta ut och skåra kakan i fyra delar, nagga sedan med gaffel (eller riktig nagg om man nu äger en sån...) Grädda i 250 grader i ca 10 minuter, njut sedan med ost, marmelad och annat pålägg du gillar!

Hemkunskapsboken rockar!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hihi! Jag bakade också scones igår :) Från Hemkunskapsboken!

Anonym sa...

jag bor i prag just nu och har inte tillgång till min Hemkunskapsbok. Det här receptet är bäst! Tack för att du la upp det!

Anonym sa...

Tack! Slängde min gamla hemkunskapsbok och har letat mig fördärvad efter det här receptet!