torsdag 22 november 2007

hipp hipp hurra

Min kära kompis Maria är i stan över helgen och det är så kul! Tycker det är jättedumt av henne och bo i Kumla... Så för att ha roligt med henne och för att min födelsedag infaller på lördag passar jag på at bjuda hem ett gäng goa tjejer på vin, ost och kex imorgon! Bara köpe-grejer är ju trist att bjuda på så jag har en deg på jäsning nu som ska bli grissinis! Jag har smaksatt dem med chili och lagrad svecia.

Ost- och chiligrissini
ca 40 st

½ paket jäst
2 dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1 tsk chilipulver
1 ägg
2 dl riven svecia
5-6 dl vetemjöl

Smula sänder jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt och lös sedan upp jästen med vattnet. Tillsätt nästan allt mjöl och resten av ingredienserna. Arbeta degen så den släpper från kanterna. Låt jäsa under bakduk en timme. Ta upp p åmjölat bakbod och arbeta den smidig. Dela den i ca 40 bitar och rulla ut tíll tunna längder, ca 25 cm. Lägg på bakplåtspapper på plåt och jäs i 10 minuter utan duk. Grädda sedan i 200 grader ca 15 minuter. Låt de svalna sen på galler.

Men lite köpe-grejer blir det allt att bjuda på... tänker inte göra någon egen ost precis...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vore det inte så hiskeligt långt till Göteborg så hade jag kommit bums för att fira din födelsedag. Är rädd att jag ätit upp alla kex själv, verkar smarriga.
Kramen marsipanen

Unknown sa...

grissinisarna var supermegagoda kan jag tala om! :) iaf de utan serrranoskinka, de med får ni fråganågon annan provsmakare... Och pigg blev man, så man kund evara ute hela natten och halva morgonen!