torsdag 1 november 2007

impulsbak och impulsköp

Idag har det kliat lite i baknerven hela dagen och när jag äntligen kom hem så satte jag igång. Men det blev ganska enkelt bak ändå. Jag har gjort Fillimpa förut men jag hade inte alla ingredienser så jag fick improvisera lite så det blev ju nästan som ett helt nytt recpet! Det piggar upp lite med doft av nybakat i höstmörkret.

Ny fillimpa

1 liter filmjölk (numera kör jag bara låglaktos)
3,75 dl vetemjöl
2 dl grovt rågmjöl
1,25 dl grahamsmjöl
1 dl vetekli
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 näve russin
ca 3 msk honung
2,25 cl bikarbonat
2,25 cl brödkryddor (malen fänkål och anis)

Blanda allt i en skål och dela sedan upp smeten i två avlånga brödformar. Grädda brödet i 170 grader i ca 1,5 timmar. Nu kan man passa på att se reprisen av Vänner som jag gör nu eller nåt annat kul!

Efter jobbet idag träffade jag AK och fikade sallad på vårt stammisställe - "filmcaféet". Väldigt gott. Sen kom vi på att vi skulle leta födelsedagspresent till Helena som lämnat mig ensam kvar på 28 sidan men vi hittade inget kul. Jag köpte dock grejer till mig själv, två reflexer och ett litet rivjärn till vitlök och ingefära och sånt... kul att leta presenter, hehe...

Mmm nu luktar det gott från ugnen...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh vad gott det lät... Jag kanska ska försöka bli lite huslig och baka lite någon dag.
Har du något tips på ett megasuperduperenkelt bröd som man inte KAN misslyckas med?

kajsamaria sa...

tja-a den där fillimpan är väldigt svår att misslyckas med... svårt o glömma i ugnen också eftersom den ska vara inne så länge... och det doftar väldigt mycket så man glömmer inte pga tiden heller... men man måste ju ha ganska mycket olika sorters mjöl o sånt hemma....