lördag 10 november 2007

vad händer om man vänder på Paris?

Jo det blir sirap och vänder man på det blir det kladdigt... haha... väldigt roligt va?

Jag har använt sirap i en hel del av mina bröd och man kanske undrar, vilken sorts sirap ska jag använda och varför? Jag ska kort beskriva egenskaperna här på ljus och mörk och brödsirap.

Ljus och mörk sirap
Det kan användas i alla slags recept som det står att sirap ska vara med. De funkar alltid och man kan ta ljus respektive mörk vad än receptet rekomenderar. Den mörka ger dock lite mustigare smak.

Brödsirap
Det finns också ljus och mörk av denna sort men är framtagen just för brödbak. Båda sorterna innehåller malt från korn. Jäsningen startar snabbt, brödet får fin volym och får fin färg. Brödet blir också aromrikt. Samma här att det mörka ger lite mustigare smak.

(Källa: Bröd och bullar och annat hembakt (1993) Hembakningsrådet, Järna.)

Det är så kladdigt att jag inte får ut allt ur måttet
Ett tips är att doppa måttet i hett vatten eller i olja innan man häller upp sirapen då rinner det ut lättare. Eller så gör man som jag brukar göra. tryck ner decilitermåttet (eller vilket mått man nu ska ha) i de torra ingredienserna och håäll sedan sirapen i hålet. Voila! Ger rätt mängd utan att kladda ner något mått!

Baka mera!

Inga kommentarer: