tisdag 22 juli 2008

på jakt

Jag letar nu efter det ultimata muffinsreceptet. Det jag har använt från Hemkunskapsboken är bra men jag vill ha ett som är vassare ändå. Jag skulle vilja göra muffins som de gör på muffins m.m. I amerikanska tv-serier har jag sett sånna där riktigt svulstiga muffins med frosting på som de kallar det over there... jag vill göra de muffinsen! Jag har hittat några recept så nu ska jag provbaka, ikväll eller imorgon. Hallonen jag plockat idag hos svärföräldrarna blir smaken.

Cupcakes with frosting... bara det låter ju apgott!

5 kommentarer:

Vickan sa...

Cupcakes är inte så goda som de låter eller ser ut. De är typ sockerkaksliknande och inte alls som muffins, och frostingen är en sockerblandning som kladdar sig i munnen mer än jordnötssmör.

Amerikanska muffins däremot, med frukt eller choklad, och riktigt stora (där toppen ramlar av helt av sig själv som på Seinfeld) är enormt goda.

kajsamaria sa...

äsch, vad beskviken jag blev nu! Det seeeer ju så gott ut! Men tack för att du sa det så jag slipper drömma att baka dem själva om de nu inte är så goda :D har du inget kanonrecept på muffins från landet over there som jag kan få?

Vickan sa...

Ska kolla!

Vickan sa...

Sweet Melissa's Sweet Muffins
(courtesy Melissa Murphy)

7 dl vetemjöl
1 msk plus 1 tsk bakpulver
1.25 dl vanligt socker
½ tsk salt
8 msk osaltat smör, smält (ca 113 gram)
1 dl tätt packat brunt socker
2 stora egg, rumstemp.
¾ dl vispgrädde, rumstemp.
1.25 dl 3% mjölk, rumstemp. (mer eller mindre beror på vilken frukt du väljer)
insidan av en citron
2.5 dl färsk frukt i småbitar
1 msk vaniljsocker för dekoration


1. Ugn på 175-200 grader Celsius (förbered mittenrack)
2. Använd en 12-dels muffin panna, smöra etc.
3. I stor skål, blanda mjöl, bakpulver, vitt socker och salt
4. I mellanstor skål, blanda smält smör, brunt socker och eggs tills det inte finns några klumpar kvar. Blanda i grädde och mjölk
5. Blanda citron med mjölmixen och rör om med händerna, krossa bitarna. Lägg till frukt och vänd runt med fingrarna. Gör ett hål i mitten av skålen. Häll i smörblandningen i mitten och blanda försiktigt med en gummi (?) slickepott bara tills allt är blandat.
6. Dela blandningen mellan 12 hål i formen, till toppen.
7. 30-35 min i ugnen eller tills ”lätt guldfärgade”
8. Lägg dem på ett ”wire rack” och sprinkla med socker. Låt svalna.

Man ska äta dem samma dag eller lägga in dem i plast (tight) och kan äta dem i rumstemperatur inom 2 dagar, i kyl upp till 5 dagar. (Kan frysas i 3 veckor – plast, sen aluminiumfolie, mikra ej).


Frukt kan vara jordgubbar, hallon, blåbär eller – förmodlig favorit – chocolate chip och bananer.



Hej, har försökt översätta till dig här. Har ej provat recepted ännu men det låter mumsigt. Måste köpa en 12-hål muffinpanna först.../Kram!

Maria sa...

Men hallå va gott det lät! måste också prova! :D