tisdag 8 juli 2008

Nybakat till frukost

Imorse vaknade jag av att sängen var tom och lite slammer i köket. Niclas hade vaknat före mig (kors i taket) och gått upp och höll på att tömma diskmaskinen. Han hade även tänkt börja baka scones så jag skulle få vakna till nybakat bröd. Väldigt omtänksamt! Jag är ganska lättväckt så jag vaknade som sagt... Så vi hjälptes åt i köket istället. Scones blev det och eftersom vi inte hade något bakmargarin hemma så fick det bli olja som ersättning. Vi tog 2 msk rapsolja istället för 50 gram margarin. De blev väldigt luftiga och otroligt goda! Receptet kommer från den kära hemkunskapsboken man fick någon gång under grundskoletiden och är fortfarande en av de bästa kokböckerna man kan ha i sin ägo...

Under frukosten ringde storebror Anders för att stämma av lite tider när de kommer. De ska ta tåget ner. Han undrade om jag brukade baka scones till frukost... jag tror han hade en förhoppning där att det kommer vara nybakt bröd varje morgon han är här...



Nybakade scones med ost och apelsin- och morotsmarmelad. Mums!