tisdag 8 juli 2008

storbak!

Puh, jag tar paus i bakandet och sätter mig en stund för att fresta mina läsare med bilder och recept på det som bakas ikväll... Jag har just tagit ut en plåt ur ugnen med chokladmuffins. Jag har fyllt två lådor med chokladbollar (jag kallar det egentligen för det riktiga namnet, men det är väl bäst att att kalla det chokladbollar för annars blir man väl kallad ett och annat och blir anklagad för att vara rasist och allt möjligt...suck) Under bakdukar ligger det frallor på svalning och i en bunke på diskbänken står ytterligare en deg på jäsning som snart ska bakas ut till baguetter med havssalt på.

Chokladmuffins
ca 15 st

50 gram smältmargarin
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ägg
1½ dl socker
1 dl vatten eller mjölk
2 msk kako + 1 msk vaniljsocker

Blanda mjölet, bakpulvret och kakao + vaniljsocker i t ex ett litermått. Vispa ägg och socker fluffigt/pösigt eller vad man vill kalla det. Rör ner mjölken eller vattnet. Rör sedan försiktigt ner mjölblandningen. Häll upp smeten i formar, ca 2/3 ska fyllas. Grädda i mitten av ugnen i 10-12 minuter i 225 grader.

Chokladbollar

100 g margarin
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
5 dl havregryn (jag har använt fiberberikade så man kan ju låtsas de är nyttigare...)
3 msk kallt kaffe/vatten

Blanda allt och forma till små bollar. Rulla i pärlsocker eller vad du föredrar. Personligen tycker jag pärlsocker är det enda rätta och riktiga. Kokosflingor är fel.

Frallor

50 g jäst
3 dl mjölk
3 dl vatten
det sista jag hade i grahamsmjölpåsen som var ca 3 dl
ca 3-4 dl rågsikt
resten vetemjöl... kanske 8 dl
Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet och mjölken till 37 grader och lös sedan upp jästen med vätskan. Tillsätt mjölet och arbeta degen väl . Låt jäsa 30 minuter. Jobba degen lite och forma sedan till lagom stora bullar. Jäs 30 minuter till, grädda sedan i 225-250 grader i ca 8 minuter. Låt svalna på galler under duk. Pensla med kallt vatten om du vill ha mjuk skorpa.

Baguetter med havssalt

50 g jäst
6 dl vatten
ca 1 tsk salt
10-12 dl vetemjöl
Smula jästen, lös upp den med kallt vatten. Tillsätt salt och mjöl och arbeta degen väl . Låt jäsa i 2 timmar. Arbeta sedan degen, forma till baguetter eller bollar eller vad du vill. Låt jäsa ca 15 minuter. Pensla med ägg och strö sedan på havssalt. Gott till mat! Tack, Johanna, för tips!


Muffins i ugnen. Lika bra att passa på medan ugnen är varm!




Frallor under duk. Jag har inga bildbevis på chokladbollarna för de är redan i frysen och baguetterna är inte klara än...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oh my god vad du bakat tjejen! Bara för att jag komemr imorrn, you shouldn't have :)

Vickan sa...

Oj vad du varit duktig!

Jag har försökt göra chokladmuffins på samma recept, men här i USA verkar de aldrig bli så bra som de ska. Det är så konstigt. I Sverige blev de jättebra.

Måste ha något att göra med att mjölk, mjöl och smör/margarin är lite annorlunda, eller kanske bara att luftfuktigheten är annorlunda och ställer till det. Man tycker ju i alla fall att mjölk ska vara mjölk, etc., men så är det inte.