onsdag 17 januari 2007

barnsligt förtjust i att baka

Det är fantastiskt roligt att baka och bjuda till nära och kära och även främlingar. Sambon fick med sig en kakburk till jobbet idag och där känner jag inte många...

Jag har precis slutat min lärarutbildning och börjar jobba den 1 februari så jag har drygt två veckor ledigt. Igår fördrev jag tiden med att baka småkakor. Hade smör i kylen som snart går ut så jag tänkte att det måste jag göra nånting av! Så jag tog fram kakboken och valde ut några favoriter. Det blev Havreflarn, Syltkakor och Brysselkex.

Här är några av de många kakorna...

Här är recepten: (ur Kära små kakor)

Havreflarn

ca 30 st, det tar ca 25 minuter att göra dem

75 g smör
2 dl havregryn
1 ½ dl socker
1 ägg
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull och låt sedan svalna lite. TIllsätt sedan havregrynen och låt det stå en stund.
3. Häll i de övriga ingredienserna i kastrullen.
4. KLicka ut smeten på bakplåtspapper, det går lättare om man använder två skedar. Tänk på att de flyter ut i ugnen så man inte lägger dem för nära varandra.
5. In i ugnen i 6-8 minuter. Låt de svalna lite innan du lossar dem från plåten.

Till Brysselkexen och Syltkakorna är det samma deg, det blir ca 50 stycken och tar ca 40 minuter.

200 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4½-5 dl vetemjöl

1. Vispa upp smör, socker och vaniljsocker till en jämn röra med elvisp (använd visparna).
2. Nu ska mjölet i, vispa på låg hastighet tills det blivit en smulig massa.
3. Tryck ihop degen med händerna.
4. Ta upp degen på bakbordet, här gör man vilka kakor man ska göra med degen.

Brysselkex:
Rulla degen i två rullar, ca 4-5 cm i diameter. Rulla rullarna i socker, som man färgat med röd karamellfärg så det blir rosa. Lägg rullarna på ett fat och in i kylen i ca två timmar. Skär sedan upp dem i smala bitar och grädda i ca 8-10 minuter.

Syltkakor:
Gör små bollar av degen och gör en grop med hjälp av valfritt finger. Fyll gropen med sylt. Jag använde jordgubbssylt till mina, för det var det jag hade hemma... Grädda i ca 8-10 minuter.

Det var det. I morgon rapporterar jag hur det går med degen som är på jäsning just nu...

1 kommentar:

Sara sa...

Vad roligt att du skriver recepten :) Vilken ungsvärme ska jag ha till brysselkexen?
/ sara