tisdag 23 januari 2007

igår blev det andra bullar

Gjorde hemmagjorda köttbullar med egen brunsås och kokt potatis till middag igår. Inte så märkvärdigt kanske men det var syndigt gott! Det är något visst med hemmagjorda köttbullar.

Köttbullar

ca 400 g köttfärs (jag hade prima nötfärs från en gård i Lindome)
4 msk ströbröd
1 msk potatismjöl
1 ½ dl mjölk
1 ½ tsk salt
1 ägg
1 ½ krm svartpeppar
1 msk riven gul löl

Första blandar man ströbrödet, potatismjölet och mjölken i en bunke. Låt det svälla i ca 10 minuter. Blanda sen i färsen och salt och blanda. Sen ska ägget, pepparn och löken ner. Blanda väl.
Sen gör man som väntat... rulla små bollar och stek dem i stekpanna! Det är lättare att rulla om man är våt om händerna.

Brunsås

Jag hällde i ca 3 dl vatten i stekpannan när jag stekt klart bullarna. Ca 1 ½ dl matlagningsgrädde. Sen en skvätt soja. Salt och peppar. En halv köttbuljongtärning fick koka upp och ca 2 msk tomatpuré. Lät det koka ihop sen redde jag det med Maizena. Very mumsisch!

Pappa mailade mig recept som jag får prova baka! Moster Ragnhilds banankaka och Korintkaka. Men det blir nog inte förrän på torsdag eller i helgen.

Inga kommentarer: