fredag 26 januari 2007

fredagsbak!

Idag sken solen och vädret var behagligt så jag gick inte ut utan stannade inne och bakade... smart drag? Med tanke på att jag fick gå i skymningen, och inte alls det lika behagliga vädret, till posten och ICA hade det varit smartare att göra det på dan. Men finfina bagels och parmesansticks blev det! Häpp!

Bagels 10 st
½ pkt jäst
2½ dl vatten
½ dl olja (jag tog olivolja)
½ msk socker
½ msk salt
5 dl rågsikt
2-3 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, värm vattnet till 37 grader och häll det sen över jästen o rör tills det jästen är upplöst. Häll nu i mjöl, olja, socker och salt. Spara lite vetemjöl till utbakningen. Arbeta degen smidig eller gör som jag och kör i assistenten! Världens bästa uppfinning för bakfreak... Den kommer kännas lite kladdig men det ska var så! Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 10 delar. Rulla varje del till ca 20 cm långa fingertjocka längder. Forma längderna till ja... bagels! Lägg dem på bakplåtspapper och låt jäsa under duk i ca 40 minuter. (Nu kan ni göra som jag och göra parmesansticksen medans ni väntar! eller nåt annat kul)
Koka upp ca 4 liter vatten med 1 msk socker i en stor gryta. Koka ringarna, några i taget i ca 2 minuter. Jag kokade tre första omgången och märkte att de svällde inte lika mycket då som om man tog två i... men det beror ju på hur stor gryta man har också.
Grädda i 200 grader varm ugn i ca 20-25 minuter, låt sedan dem kallna på galler under duk.


Imorgon blir det bagelsfrukost med massa goda pålägg! Jag har inte smakat dem än men det ska bli spännande och se om de smakar lika gott som de gjorde på Bagel station i Berlin när jag och AK var där och hamnade ett par mornar på denna lilla station för det var ju så gooooooott... Nästa gång ska jag prova att smaksätta med vallmofrön och andra frön man kan ha på!


OK, så medan bagelserna jäste så gjorde jag parmesansticks, Pernilla kommer över på lite vin om ett tag och då behöver man nåt trevligt snacks!

Parmesansnacks

75 gram smör
4 dl vetemjöl
2 dl färskriven parmesan
1 msk italiensk salladskrydda
3 ägg

Smält smöret och låt stå en stund för att svalna av. Blanda ost, mjöl och kryddan i en bunke. Tillsätt sedan äggen och smöret och blanda snabbt ihop till en deg. Lägg upp degen på ett bakplåtspapper och kavla ut den till en tunn, ca 30x40 sm stor kaka. Den var lite kladdig så jag tog lite mjöl ovanpå så inte kaveln skulle fastna. Skär sedan kakan på bredden i ca 1 cm tjocka strimlor. Grädda i ca 15 min i 200 grader varm ugn. Lät de sedan kallna på plåten och bryt sedan isär sticksen försiktigt. Jag provsmakade en ände som blev kort och tråkig men den smakade inte tråkigt! Lätt var det också!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gör man för att få¨bilder nån annanstans än högst upp? Mina hamnar jämt i toppen lixom

Anonym sa...

Förresten, de är AnnaLena som undrar, örska inte logga in... :-D

kajsamaria sa...

hej anonym/annalena :) det är bara att ta tag i bilderna o flytta dem till valfri plats. men har du valt att bilden ska vara t ex centrerad kan du inte flytta dem till vänster... funkar inte för mig iaf...