måndag 22 januari 2007

recepten till dipparna

Glömde visst att lägga ut recepten till dipparna jag gjorde i lördags. Det var en lyckad kväll och tjejerna gillade dipparna jag hade med. Sofia fick nog en hel del rester att mumsa dagen efter.

Böndipp med kidneybönor

1 burk kidneybönor
1-2 pressade vitlöksklyftor
saften av en halv citron
0,5 tsk spiskummin
0,5 tsk salt
2 msk olivolja

Kör bönorna i matberedare, jag har en bra stavmixer med en liten "matberedar-tillsats" liten men för detta ändamål var den perfekt! Tillsätt resten av ingridienserna och kör en stund till. Färdigt! Dippa nacho -och/eller tortillachips.

Böndipp med kikärtor

1 st burk kokta kikärter
1 st klyfta vitlök
1 st knippe persilja
0,5 dl olivolja
saft och skal av 1/2 citron
1 tsk mald spiskummin
cayennepeppar salt och svartpeppar

Mixa alltihopa till en slät smet, tycker du den är för tjock kan man hälla i mer olivolja eller späda med vatten. Dippa nacho -och/eller tortillachips.

Lycklig måndag allihopa!

2 kommentarer:

AnnaLena sa...

Ja jag började fundera om du skulle hålla det hemligt... får prova dessa nån gång!

Anonym sa...

Jag går i god för att dipparna var goda :) Synd bara att man blev så rackarns bakis av dem bara....