torsdag 18 januari 2007

knådfritt bröd



Nu är äntligen brödet färdigt! Satte degen igår och efter ett par till jäsningar nu på morgonen och nästan en timme i ugnen är det klart! Det skumma är att brödet knastrar där det ligger på gallret och svalnar... hmmm... Fick tips av sambons jobbkompis att baka in oliver eller soltorkade tomater. Får testas nästa gång!

Intresserad av receptet? Det är Jim Laheys knådfria bröd som en bloggare översatt receptet på. Hon har en hel del andra intressanta recept också som jag ska ta mig igenom.

Jim Laheys knådfria bröd

7 dl vetemjöl samt extra till utbakning
1 1/4 tsk salt
1 tsk färsk jäst
3,5 dl vattenvetekli eller majsmjöl efter behov
1. Blanda mjöl och salt i en stor bunke. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt till mjölet. Rör tills allting är blandat och du har en kladdig och lös deg. Täck med plastfolie eller lock och ställ att jäsa på ett varmt ställe minst 12, men gärna uppåt 18 timmar. Skåpet ovanför kylskåpet är ett ställe där degar trivs bra!
2. Degen är färdigjäst när ytan är bubblig. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord, strö över lite mjöl och vik degen en eller två gånger med mjölade händer. Täck med plastfolie och låt vila en kvart.
3. Forma snabbt och varsamt en boll av degen med mjölade händer. Strö rikligt med vetemjöl, vetekli eller majsmjöl på en kökshanduk, lägg brödet med skarvsidan ned på handduken och strö över mer vetemjöl, vetekli eller majsmjöl. Täck med ännu en kökshandduk och låt jäsa ca 2 timmar. Degen är färdigjäst när den har jäst till mer än dubbla storleken och inte genast pöser tillbaka till sin ursprungliga form när man petar på den med fingret.
4. Värm ugnen till 225 grader minst en halvtimme innan degen är färdig. Ställ in en ugnsfast form med lock i under uppvärmningen. Jag använde min gjutjärnsgryta, tänk på att en del lock har plastknopp! Inte bra i varm ugn...
När degen är färdig tar du ut formen ur ugnen. Vänd försiktigt ned brödet i formen med skarvsidan upp. Bry dig inte om om degen ser ut som en enda sladdrig röra, det ger med sig under gräddningen. Skaka formen en eller två gånger om degen är ojämnt fördelad. Grädda 30 minuter med lock och ta sedan av locket och grädda ytterligare 15-30 minuter tills brödet är fint gyllengräddat. Låt svalna på ugnsgaller.

Snart ska jag provsmaka det, luktar gudomligt gott...

*****************************
update: 12.15 Brödet är grymt gott!! Prova!

2 kommentarer:

fröken fräken. sa...

shit va kul med en bakblogg att läsa!
räkna med mig!

Gitto sa...

Hej! Jätteroligt att du hittat till min blogg! Och visst får du länka hur mycket du vill, det är bara smickrande och roligt för mig...

Trevligt med en bakblogg också, här ska jag titta in fler gånger!