tisdag 20 februari 2007

göteborgsvarvet nästa?

Ikväll bestämde jag för att förbättra min kondition, på med underställ, träningskläder, vantar och mössa och sen drog jag ut! Jag började med en rask promenad för uppvärmning och sen joggade jag. Har alltid tyckt det är så trååååkigt att springa ute men det var riktigt trevligt märkte jag! Med min superduper braiga mobbe med träningsfunktioner, mp3 och radio gjordes rundan så mycket enklare! Enligt den så var hela rundan inkulsive uppvärminingen ca 3 km och det tycker jag är ok som start! Nu ska jag försöka ta mig ut varje dag efter jobbet så jag får upp lite flås!

Detta firade jag med en god fisk till middag! Den blev så bra så jag skulle vara nån slags brottsling om jag inte delade med mig av receptet! Helt improviserat! Jag tog fram ett torskblock ur frysen samt några stackars rödstpättafiléer som blivit bortglömda längst under... De la jag i en ugnsäker form och bredde ut ett tunt lager sambal oelek på båda sidor, saltade och pepprade. För att piffa till den lite till tog jag torkad pesto blandning från Oil & Vinegar och klappade in lite på båda sidorna också. In i ugnen i 225 grader i ca 30 minuter. Till detta kokade jag quinoa och gjorde en mumsig sallad på: 3 ganska stora tomater, 100 gram hyvlad parmesanost, ett gäng svarta oliver och lite hackad jalapenos. Det blev såååååååå gott! Det blev fyra portioner. Bild på salladen bjuder jag på men fisken var inte så photogenic och quinoa ser ut som... ja frön som det är, inte heller kul på bild.

Men jag nöjde mig inte med detta idag. Innan jag sprang ut satte jag en deg på jäsning, nyttigt frukostbröd hade vi dåligt om! Hittade ett recept på baksidan av habregrynspaketet som jag inte hade sett förut och det var ju jag ju bara tvungen och prova! Havrebröd heter det helt enkelt.

Havrebröd
2 st

½ paket jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk olja (jag tog olivolja som vanligt)
3 dl havregryn
1 dl krossat linfrö
9-10 dl vetemjöl

Jästen ska röras ut i kallt vatten står det men jag hade torrjäst så jag gjorde som vanligt. Värmde upp vattnet. Gör man med färsk jäst gäller följande: tillsätt sedan linfrö, havregryn, salt och olja. Rör om och nu ska det hela svälla i ca 15 minuter. Efter man väntat ut den tiden med att läsa Kalle Anka pocket eller nåt annat kul så ska nu vetemjölet i. Arbeta ordentligt i ca 10 minuter för hand eller 5 min i maskin (gissa vad jag gjorde...) Lägg över en bakduk och låt jäsa i 1 timme, så ut och spring nu!
Ta sedan upp degen på bakbordet och arbeta degen smidig. Dela i två delar och forma i önskad form, jag gjorde avlånga bröd. Lägg dem på plåt och låt jäsa i 30 minuter. Nu kan man göra brödet lite snyggt genom att skåra brödet, otroligt tjusigt. Grädda härligheten i ca 25 minuter i 225 grader i nedre delen av ugnen. Låt svalna på galler utan bakduk, så blir ytan knaprig.

Tips! Vill man ha den mjuk kan man pensla med lite vatten och låt svalna under duk!

Ok, jag har ju en tendens och göra lite annorlunda än receptet och jag gjorde det nu också. Jag gjorde dubbelsats för att dela på en torrjäst påse är bara krångligt, det gjorde att mitt vetemjöl inte räckte för jag hade bara till en sats. Jag har dock massa andra mjölsorter i skafferiet och jag valde att fylla på med grahansmjöl. Nu behöver man inte lika mycket av det som vetemjöl så ska man byta ut vetemjöl mot tex grahamsmjöl ska man tänka på det. Snart ska jag skiva upp första skivan och bjuda min hårt arbetande man som sitter med rynkad panna framför sin laptop i köket...

3 kommentarer:

Anonym sa...

varför inga semlor idag??????????????????????

kajsamaria sa...

jag lovar att det kommer semlor, förmodligen på lördag!

Unknown sa...

hoj! den där fisken och salladen såg ju inte så dumt ut! måate jag prova någon gång.
Jag är imponerad av din träning! erkänn att det var vår promenad i söndags som satte trenden... Igår var första dagen i hela februari som jag inte tog mig ut på min obligatoriska promenad... Illa, illa, men i mitt försvar ,måste jag säga att jag jag bedrev ju en annan sorts träning iaf, hmm, alltid nåt eller? Frågan är om jag var aktiv elller passiv så jag vet hur många kalorier jag kan dra av :)