lördag 24 februari 2007

ett beställningsjobb.

Fick förfrågan av AK häromdan om jag kunde baka bröd till schlagerkvällen vi ska ha hos henne nu på sista delfinalen. Självklart, sa jag och har funderat vad jag ska göra på i några dagar. Menyn har ändrats lite hos henne så efter att bestämt mig för det knådfria brödet så ändrade jag mig också, det blev grissinis. Har bakat dem nu på morgonen så de är färska till kvällens spektakel.

Parmesangrissini med lite sting
ca 40 st

½ paket jäst
2 dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
½-1 tsk cayennepeppar
1 ägg
2 dl färskriven parmesanost
5-6 dl vetemjöl special (enligt receptet men jag hade vanligt vetemjöl och det funkade utmärkt!)

Börja med att smula jästen i en bunke, värm vattnet till 37 grader och rör sedan ut jästen med det ljumma vattnet. Tillsätt sedan olja, salt, cayennepeppar, ägg, osten och nästan allt mjöl. Man har lite till utbakningen också. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin. Låt den jäsa i en timme så nu passade jag på att äta frukost...
Ta upp degen på mjölad bänk och jobba lite till. Dela degen i 40 bitar och rulla dem till långa korvar, smala för de ska jäsa lite till. Lägg dem på bakplåtspapper och låt dem jäsa i 10 minuter till och pensla sen med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter i 200 grader. Låt dem svalna på galler.

Nu ska jag och Niclas njuta av dagen tillsammans!

5 kommentarer:

Anonym sa...

världens bästa bak-blogg!
kajsa du e grym!
jag behöver bra recept på kristyr (kom jag på når jag läste att du gjort kladdkaka till svärmor)
har du nåt bra sånt?

sen undrar jag (pinsamt som e gammal blogspotbloggare) hur du får in bilden på din sida. alltså den på dig. det funkar inte för mig...
loads of kramar från frida

kajsamaria sa...

tack för beröm :)
Kristyr görs bäst med äggvita och florsocker. Om man vill ha den vit och fin är det bra att ha en liten skvätt ättiksprit också! Men karamellfärg är roligt också!
Bilden lägger du in under Dashbord/lay-out. Där får man upp den "översikten" hur sidan ser ut , o där finns rutan där det står Picture och sen ta Edit och sen är det bara o ladda upp! Hoppas du hittar!

fröken fräken. sa...

bra recept! tack och bock!
shit jag måste vara dum. det finns verkligen ingen picture-knapp! har du nya eller gamla blogger? de borde iofs inte spela nån roll men...
jag brukar va grym på sånt här juh, vad händer?
kram

kajsamaria sa...

jag har nya. jag kan maila en skärmdump eller nåt så du får se hur det ser ut på min. konsitgt om du inte har sån... något tokigt fel bara säkert som är lätt att fixa!

fröken fräken. sa...

NU. får du gå in på min blogg och kolla. den är uppdaterad och lite mer vårfräsch.
TACK för alla tipsen! du är guld kajsa!
kram