söndag 4 februari 2007

schlagerfest!

Igår var det första deltävlingen i Melodifestivalen som vi firade med en liten tillställning här hemma. AK, Helena och Jocke kom för att se på spektaklet. Tobbe tittade in lagom när det var slut... Det var inte så bra låtar tyckte vi men vi tippade på vilka vi ville skulle gå vidare och vilka vi trodde skulle gå vidare. Mitt tips hur jag trodde det skulle fick jag full pott på, hmm... skulle satsat lite mer än bara äran...3
Vi inledde kvällen med tortillatårta! En kycklingröra mellan tortillabröd som sedan gratinerades. Till detta gjorde jag mumsig vitlöksfocaccia. Liten aptitretare blev det också i form av körsbärtomater fyllda med getost och creme fraiche, de var riktigt goda! Kvällen avslutades med att lyssna på bidrag från gamla festivaler och en omgång av Geni.

Vitlöksfocaccia
ca 12 bitar

2 hela vitlökar
½ dl olivolja
½ dl hackade örter, te x basilika som jag använde
½ tsk salt

½ paket jäst
2½ dl vatten
2 msk olivolja
½ msk salt
6-7 dl vetemjöl

Skala vitlökarna och koka upp dem i lättsaltat vatten i ca fem minuter. Skölj de sedan med kallt vatten och låt de rinna av. Blanda olja, örter och salt i en skål och lägg i vitlöksklyftorna, låt de marineras medan man gör degen.
Smula jästen i en bunke, häll över fingervarmt vatten och rör tills jästen löser sig. Nu ska olja. salt och mjölet i. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin (jag älskar min Assistent!!!). Låt den jäsa under duk i ca 40 minuter. Nu har man lite tid på sig att göra annat!
Ta upp degen och knåda den smidig när degen jäst klart. Kavla ut degen ca 30x40 cm stor och lägg på en plåt, gärna med bakplåtspapper under så den inte fastnar... så slipper man tokdiska en plåt vilket är det tråkigaste som finns tycker jag! Tryck nu ner vitlöksklyftorna i degen, halvera dem om de är för stora, jag hade muterade klyftor som var stora som en hel normal vitlök... så jag delade dem ett par gånger. Häll över oljan vitlöken marinerades i, pensla ut den över hela "kakan". Grädda mitt i ugnen i 250 grader i ca 12 minuter. Låt den sedan svalna lite innan man bryter den i bitar. Njuuuuuut!

Jag hann tyvärr inte ta några kort på tomaterna för de var försvinnande goda... Men delarna på osten och creme fraichen var 3 msk creme fraiche på 50 gram getost, så lite salt och peppar och blanda ihop! Skär av botten på tomaterna och använd en liten tesked för att ta ur fröna. Fyll med krämen. Antingen ställer man dem på ett fat med krämen neråt så man inte ser att de är fyllda... surprise surprise... eller så gör man som jag och ställer dem med krämen uppåt och lägger på lilla "locket" som man skar av så vips har man en söt tomatsemla!

Jag har fått efterlysning på nyttigt, snabbt och gott bröd av Jennie som jag inte hunnit tagit mig an.. men jag lovar Jennie... det kommer! Eller fillimpan tycker jag är ganska snabb och god... tar bara lite tid i ugnen men den ska ju inte jäsa... men jag ska försöka hitta flera recept!

God söndag!

Inga kommentarer: