tisdag 6 februari 2007

nytt jobb!

Nu har jag varit på mitt nya jobb i fyra dagar. Idag har vi blivit indelade i arbetslag, ska jobba med två superhärliga tjejer! Alla i gruppen är i och för sig härliga och det är ett jättebra gäng vår chef satt ihop men det kändes på nåt vis extra kul att jobba med dessa två! Nu ska ju inte vi stänga in oss på varsin avdelning och gömma oss för varann... vi ska få till ett samarbete i hela huset. Det kommer nog bli lättare för oss att få igång ett sånt samarbete när vi har dessa intro-dagar att prata ihop oss på. Barnen kommer inte förrän den 14 februari. Igår gick vi till förskolan och kikade på huset, superfint! Har inte fått komma in än... men torsdag får vi det!

På spårvagnen hem väcktes baknerven av nånting och jag satte igång en (ja egentligen två för jag dubblade recpetet...) sats ciabatta! Enligt receptet jag hade ska man ha i soltorkade tomater men jag har inga hemma så jag smaksatte lite med torkad bruschettablandning från Oil & Vinegar.

Ciabatta
6 st

½ paket jäst
4 dl vatten
½ dl olivolja
½ msk salt
ca 12 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, värm vattnet till fingervarmt och häll sedan över jästen. Rör till jästen löst upp sig. Fyll på med olja, salt, eventuell smaksättare och mjölet. Arbeta degen smidig. Låt den jäsa under duk i ca 1 timme. Stjälp upp på mjölat bakbord och jobba lite till med degen. Dela den i 6 bitar och kavla ut i rektanglar ca 10x20cm stora kakor. Lägg dem på plåt (gärna med bakplåtspapper) och låt jäsa ca 20 minuter utan duk. Grädda i ca 12 minuter i 250 grader.

Mmmm... så gott så det blev middagsciabatta!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur mycke bröd äter ni egentligen??? //Hemlige Arne. Visste du förresten att Sven-Arne har dött? (Apropå Arne...)

kajsamaria sa...

haha! ja det kan man fråga sig... inte mer än vanligt ändå faktiskt blir det... finns ju frys också :) och ja jag visste att sven-arne har dött, pappa ringde o beråättade det. tänkte prata med dig om det men har glömt det!